• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Beviljad skuldsanering!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Jag tänker såhär; ansökan i sig blir ju knappast sämre/bättre för att man skickar in den ihop med en budget och skuldrådgivare.
Det är ju samma fakta som skall fyllas i, det kan ju dock bara anses vara positivt i sak att man sökt sig till dem, varesig själva rådgivaren är en mupp eller är kunnig.
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Skäligheten för skuldsanering ökar inte för att man besöker en budget- och skuldrådgivare. Det som gör att sannolikheten _kan_ öka om man gör ett besök till en sådan är detta:


Budget- och skuldrådgivare bidrar till framgångsrika ansökningar
Analysen visar att nästan 60 procent av de som ansökte om skuldsanering har varit hos kommunernas budget- och skuldrådgivare. Det finns en markant skillnad i beviljandegraden jämfört med dem som inte har tagit hjälp. Sannolikt bidrar rådgivarna både till att rätt personer söker och att ansökan är väl genomarbetad. En fortsatt och utvecklad samverkan mellan Kronofogden och rådgivarna är därför viktig för att få ännu fler framgångsrika ansökningar.

Dvs - de kan hjälpa till att få stopp på de som inte är kvalificerade. Men att ens skälighet skulle öka för att man besökt en budget- och skuldrådgivare ser jag inte. Det som ger en skälighet är:
"För att bli beviljad skuldsanering behöver du både ha koll på dina inkomster, utgifter och skulder. Du behöver också kunna visa att du gjort ansträngningar för att förbättra din situation, till exempel försökt att öka inkomsterna och minska kostnaderna eller kommit till rätta med ett spelmissbruk. Det ska vara tydligt att du inte kan betala av dina skulder inom en period på cirka 7–15 år"

.. och _där_ kan det vara bra att få hjälp om man inte fixar detta på egen hand.

Jag sökte på egen hand. Jag kunde lägga upp varenda skuld med all dess information. Jag kunde visa att jag gjort allt för att minska skulderna. Jag kunde visa att jag gjorde allt för att öka inkomsterna. Jag kunde visa att jag inte kommer att kunna betala av mina skulder inom 15 år. JAg kunde visa vart min brytpunkt var. O.s.v.

D.v.s. jag gjorde allt som en SoB-r gör.

Så vad en SoB-r hjälper till med är att typ säga till folk "nej du är inte lämplig för en skusan - det är ingen idé att skicka in som det är just nu, du måste gör X Z Y först". Kalla det portvakt. Sedan har tyvärr många (min högst ovetenskapliga uppfattning) haft mindre kompetenta SoB-r som inte varit den portvakt för KFM de "bör" vara eller den "vägledare" för den skuldsatte som de ska vara.
 

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Skälighetsbiten kan väl ev vara att det blir extra på just biten att man gjort ansträngningar för att förbättra sin situation genom att söka hjälp hos en sob-r.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Skälighetsbiten kan väl ev vara att det blir extra på just biten att man gjort ansträngningar för att förbättra sin situation genom att söka hjälp hos en sob-r.

Nej, det är inte att man har ansträngt sig.

Jag ansträngde mig genom att jag förhandlade med långivare, betalade det kunde jag göra och jag flyttade tillbaka till Norge och jobbade för att öka min inkomst. Till slut var det inte hållbart längre. Jag sökte skuldsanering (1 200 000 kr) ensam och fick godkänt.

Tror inte KF ser det som att jag har ansträngt mig om jag kontaktar en skuld och budgetrådgivare :facejoy:

Snart_Klar skriver också:
Men att ens skälighet skulle öka för att man besökt en budget- och skuldrådgivare ser jag inte.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Finns ju skuldrådgivare som sagt att folk ska göra ditt å datt och sen har personen ifråga fått avslag på sin skuldsanering för skuldrådgivaren rått dom till fel beslut
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp